Projekt Dammen !

Vad finns i dammområdet ?

Växter:
Kabbleka, Vit näckros, Gul näckros, Iris gul och blå, Missne, Ormbunke troligtvis Kärrbräken, Vatten pilört, Säv, Igelknopp, Hornsärv och Gräsnate.

Insekter:
Virvelbaggar, Husmaskar, Mygglarver, Vattenspindlar, Grodyngel, Iglar, Sötvattenmärlor, Sötvatten gråsuggor, Flicksländelarver, Skräddare, Ryggsimmare, Mindre vattensalamandrar, trollsländelarver och Dykare.

Häckande fåglar:
Svartvit flugsnappare, Sädesärla, Blåmes och Talgoxe.

(Om ni önskar att se bilden större så klicka bara på den!) Dammen.
Under våren 1999 hade vi massor av padd och grodrom som kläcktes i dammen. Vi såg massor av virvelbaggar, skräddare,
dyckare m.m. Även 6 st salamandrar observerades i lekdräckter under våren. Kableka, vattenpilört, svärdslilja blommade
vackert under våren och sommaren. Under sommarlovet har flera trollsländor kläckts i dammen.
En fågel som barnen senare artbestämde till svartvitflugsnappare häckade i det gamla päronträdet som även det
tillhör dammområdet.

Så här startade allt.

Vi arbetar mycket i Agenda 21 andan och jobbar för att eleverna ska bli miljömedvetna. Under hösten 1995 hade vi temat vatten och vi ville fortsätta med något konkret tillsammans.

Då fick jag av förskolebarnen idén att bygga en damm åt grodor och vattenorganismer.
Vi bildade en dammgrupp, sökte medel, kontaktade myndigheter och beslutade på det andra föräldramötet att bygga en damm för att skapa en helt ny biotop på skolgården.
Vi  var överens om att det var av stort pedagogist värde för inlärningen, så att skolgården blev en naturlig del av klassrummet.
Det första spadtaget togs den 8 maj 1996.
Vi elever, föräldrar och lärare lärde oss massor av detta pilotprojekt, en damm på vår skolgård.   Naturskyddsföreningen hjälpte till med information och sponsrade oss.
Mer information om dammar på skolgårdar finns Här.

Våra mål är att genom positiva upplevelser i skog och mark, öka elevernas naturkänsla och respekt för naturens samband... (Bevarande av den biologiska mångfalden kap 15 Agenda 21)

Regelbunden uteverksamhet ger naturkänsla

och på sikt en miljömedveten generation.

(Barn och ungdomars roll för hållbar utveckling,  kap 25 Agenda 21)